|
Borstvoeding of niet. Veel vrouwen willen na de geboorte hun kindje borstvoeding geven maar hebben daar ook vragen over: hoe gaat borstvoeding in de praktijk, krijgt mijn kindje voldoende binnen, hoe gaat dat buitenshuis, is flesvoeding een goed alternatief. Maar borstvoeding is meer dan voeden alleen. Het is de basis voor een goede en gezonde relatie met je baby. In deze artikels lees je meer over de voor- en nadelen van borstvoeding.
|
|
Britse onderzoekers veroorzaakten bij het begin van dit jaar heel wat opschudding met een studie waarin ze vaststelden dat baby’s die flesvoeding krijgen, vaak meer tevreden en voldaan lijken dan een baby die borstvoeding krijgt.
|
|
Lees meer...
|
|
|
Over de keuze voor borst- of flesvoeding is al veel verteld en geschreven. Het staat vast de borstvoeding de gezondste keuze is voor je baby, maar die optie is niet voor alle mama’s een haalbare kaart. Mama’s die wel voor borstvoeding kiezen, worden vaak aangeraden hun baby uitsluitend borstvoeding te geven tot de leeftijd van zes maanden. Maar waarom? En klopt dat wel?
|
|
Lees meer...
|
|
Het is al langer geweten dat bij mama’s die borstvoeding geven een deel van wat ze zelf eten en drinken bij hun baby terecht komt. Daarom letten ze dus beter op wat ze eten en vermijden ze beter bepaalde dingen, zoals bijvoorbeeld pikant voedsel of alcohol. Datzelfde geldt voor cafeïne. Baby’s van mama’s die veel cafeïne gebruiken, kunnen moeilijker in slaap komen en zijn vaker prikkelbaar.
|
|
Lees meer...
|
|
|
Baby’s die de eerste zes maanden van hun leven enkel borstvoeding krijgen, hebben minder kans op astma dan kinderen die geen borstvoeding krijgen of die tijdens de eerste 4 maanden ook andere melk of vaste voeding krijgen. Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Rotterdam bij meer dan 5000 kinderen Gepubliceerd in het vakblad European Respiratory Journal (2011; DOI: 10.1183/09031936.00178110).
Ze werden gevolgd tot de leeftijd van vier jaar. De kinderen die de eerste vier maanden van hun leven exclusief bortvoeding kregen hadden minder astma-achtige klachten zoals een piepende ademhaling, kortademigheid, een droge hoest en hardnekkig slijm in de luchtwegen.
Bron: gezondheid.be |
|
Vrouwen die borstvoeding geven, lijden aan het 'moederbeer-effect'. Ze beschermen hun kinderen en zichzelf agressiever en hebben daarbij een lagere bloeddruk dan vrouwen die flesvoeding geven of geen kinderen hebben.
|
|
Lees meer...
|
|
|
|
|
<< Start < Vorige 1 2 Volgende > Einde >>
|
|
Pagina 1 van 2 |