Categorie: Foliumzuur

Foliumzuur is een vitamine B. Soms ook wel vitamine B11 of B9 genoemd.Foliumzuur komt van nature niet in voeding voor. Wel folaat (een instabiele vorm van foliumzuur) dat zit in groene bladgroente zoals spinazie, in broccoli, asperges, linzen, brood, kool, spruitjes en gist. Soms zit folaat ook in de lever en nieren van dieren. Folaat is instabiel dat betekent dat het verdwijnt door het verwerken en koken van voedsel.Een tekort aan foliumzuur en folaat kan aangevuld worden door voedingssupplementen. Als je zwanger bent is voldoende foliumzuur heel belangrijk want het is aangetoond dat de kans op afwijkingen bij je kindje zoals open ruggetje (spina bifida) en een hazenlip sterk verkleint.Het is aanbevolen om dagelijks een 0,4 mg tabletje foliumzuur te nemen als er geen foliumzuur zit in andere vitamine preparaten die je gebruikt.Foliumzuur is voor je embryo, in de eerste weken van de zwangerschap heel belangrijk en wacht daarom niet met het nemen van foliumzuur als je weet dat je zwanger bent. Het is beter al te beginnen als je zwanger wilt worden, dan weet je zeker dat je niet te laat bent.

foliumzuur

Zwanger worden? Slik eerst foliumzuur!

Foliumzuur is een vitamine en staat ook wel bekend als vitamine B11 of B9. De natuurlijke en instabiele vorm van foliumzuur is folaat. Het is instabiel omdat het bij het bereiden van voedsel zijn...

Voorkomen van open ruggetje

Voorkomen van open ruggetje

Elke ouder wil natuurlijk graag dat zijn baby gezond ter wereld komt. Niets garandeert mama of papa echter dat dat ook zo zal zijn. Maar er zijn een aantal dingen die ouders, en dan...

Deze website is ontwikkeld in samenwerking met RobONTWERPT